Monday, May 11, 2009

Sedikit Tentang Perlembagaan

1-Perlembagaan boleh ditakrifkan sebagai satu sistem atau badan-badan prinsip yang digunakan sebagai asas pembentukan sesuatu bangsa,negara atau badan politik.

2-Perlembagaan adalah suatu badan undang-undang mengandungi prinsip-prinsip dasar untuk diikuti oleh sesebuah kerajaan dalam mentadbir sesebuah negara.

3-Perlembagaan merupakan suatu konsep yang terkini memerihalkan Perintah Kesatuan Malaya dalam Majlis Mesyuarat pada tahun 1946 dan perjanjian Malaya pada 1948.

4-Perlembagaan Persekutuan dibentuk oleh peguam-peguam yang diwakili oleh Pesuruhjaya Reid serta ahli-ahli politik Malaysia dan British telah mengubahsuai Draf Reid.

5-Perlembagaan Persekutuan Malaya pada 1957 dihasilkan dengan adanya kompromi Perjanjian Persekutuan Malaya 1948 dengan perjanjian persekutuan Malaya 1957 dan ijmak diantara ahli politik British dengan ahli poitik Malaya dan Raja-Raja Melayu.

6-Perlembagaan Persekutuan Malaya 1957 mula mengambil sikap persekutuan demokrasi berparlimen dan ketertinggian perlembagaan.

7-Perlembagaan Persekutuan hari adalah berdasarkan kepada persekutuan tanah melayu 1957.

No comments:

Post a Comment