Wednesday, May 6, 2009

Saya dan Pokok

Pada suatu petang yang redup,saya berjalan kaki dari rumah ke kampung berdekatan.Sambil memerhatikan kepada keaadan sekeliling,saya meneruskan perjalanan.Berjalan pada masyarakat Mesir khususnya untuk pergi ke sesuatu tempat adalah satu perkara yang biasa.Kebetulan saya kehabisan duit untuk dibuat tambang ke kampung sebelah.Saya teringat lagi pesanan emak sewaktu di Malaysia,kalau nak pergi ke mana-mana kena siapkan duit spare(kecemasan) manalah tahu kalau ada apa-apa yang berlaku.Saya meneruskankan perjalanan sambil menikmati udara petang,burung berterbangan,kereta lalulalang,kadangkala debu pasir hinggap ke muka.Dalam pertengahan perjalanan,saya kagum dengan hasil ciptaan ALLAH TAALA Yang Maha Agung iaitu pokok yang besar.Saya mula memerhatikan pokok itu yang besarnya 2 pemeluk orang dewasa .Perjalanan saya pun terhenti seketika dan saya mula berfikir tentang kejadian pokok ini.Di kawasan akar pokok tersebut telah disimen lama akarnya.Macamana ia boleh hidup dengan rendang,sedangkan akar ataupun bahagian bawahnya sudah disimen rapat.Ajaibnya ciptaan ILLAHI.

Di sini saya mula berfikir kenapakah Allah menjadikan pokok yang mana dapat lagi hidup walau ada halangan di atasnya?Subhanallah.Disi dapatlah bersama-sama mengambil iktibar dan pengajaran tentang kisah pokok tadi dengan kehidupan kita selaku pejuang agama Allah dibumi ini.kita sebenarnya mampu hadapi segala yang menghalang hidup kita jika kita berjiwa merdeka,kuat jiwa dalam menghadapi rintangan dan mampu jika kita benar-benar yakin pada diri dan mahu mencuba.Akhirnya,beruntunglah orang yang beriman dan mereka taat kepadaNya kerana setiap usaha mereka mengandungi keberkatan.Berakhirlah sebuah perjalanan setelah saya tiba ke destinasi yang dituju.

sekian.

No comments:

Post a Comment