Wednesday, May 20, 2009

Cerita seorang kawan

Kenangan bersama...


Assalamualaikum,kepada sahabat-sahabiah yang dikasihi sekelian,insyaallah pada hari ini saya akan menceritakan sedikit pengalaman diri bersama dengan seorang sahabat yang sama-sama tinggal serumah pada tiga tahun yang lepas.Cerita ini bawakan supaya menjadi motivasi kepada diri yang dhoif ini dan semua kawan-kawan yang membaca.

Dia yang saya maksudkan ialah ustaz wahidi.Kami mula-mula kenal di Mesir ketika kami mula-mula sampai dahulu.Diantara ramai sahabat beliau yang datang ke sini dia diantara mahasiswa yang tidak bernasib baik berbanding dengan sahabat beliau yang lain kerana pada masa itu,mereka yang datang dengan Diploma terus ke tahun tiga dan empat pada kebiasaannya.Tetapi berlainan pula yang berlaku kepadanya,kerana beliau beliau diletakkan di tahun 2 Usuluddin.

Walaupun begitu, dia tetap tabah dan redha dengan takdir Illahi.Pengajian tetap diteruskan.Semasa berada di rumah setelah habis waktu kuliah beliau akan menolong memasak makanan kepada sahabat-sahabatnya dan begitulah dengan juga ketika menjelangnya peperiksaan dia akan tolong sahabatnya memasak jika dia sudah selesai peperiksaan.Hubungan dia sesama kawan pun baik dan sering berkawan dengan Ustaz Mat Yaman.

Waktu belajar tidak disia-siakan sehingga dia berjaya didalam peperiksaan yang didudukinya.Dia dapat naik tahun dan seterusnya berjaya menamatkan pengajiannya di tahun Empat Usuluddin ,Tanta dengan mendapat pangat (Baik).

Semoga kita sama-sama dapat mengambil pengajaran dan amalkan dalam kehidupan kita iaitulah sikap redha dengan ketentuan Allah,menolong sahabat ketika susah,bersungguh-sungguh ketika menuntut ilmu dan sebagainya.

1 comment:

  1. hilangnya sebutir permata yg berharga ditanta. mg pemergiannya menjadi cahaya ditanah sendiri. (gambar: tangis dalam ketawa)

    ReplyDelete