Friday, June 19, 2009

Untungnya berdampingan Dengan Al-Quran.

Memang seronok bersama Illahi,jika selalu berdampingan dengan Al-Quran,selalu mendengar,membaca,mencari arti di sebalik ayat-ayat yang ada di dalam Al-Quran yang mulia.
Ada banyak faktor yang menyebabkan kenapa orang yang jinak berdamping dengan Al-Quran layak sentiasa terhibur, tenang hati dan rasa gembira.Ini kerana dengan berbuat demikian diri mereka akan selalu dilimpahi rahmat dan nikmat dari Allah Taala.

Antara yang diperolehi oleh mereka yang berdamping dengan Al-Quran ialah:

-Orang mukmin dapat mengetahui rahsia terciptanya alam semesta.
Dalam benak hati manusia akan sentiasa ada bisikan dan pertanyaan(fitrah)meminta penjelasan untuk memadamkan kegelisahan dan memperolehi ketenangan perasaan.
Pertanyaan-pertanyaan itu seperti apakah sebenarnya alam ini dan siapakah manusia itu?Dari manakah asal usul aku dan alam sejagat ini?Siapakah yang menciptakan dan mengatur segala pergerakan keduanya?Ke mana tujuan hidup keduanya,apakah akan berakhir dengan kematian?adakah lagi kehidupan selepas kita dimatikan?

Dengan jawapan yang di berikan Al-Quran,orang mukmin mengetahui rahsia terciptanya seluruh alam ini.Orang mukmin mengetahui bahawa alam ini adalah kerajaan Allah.Segala apa yang ada di dunia ini wujud atas kasih sayang Allah.Manakala manusia adalah khalifah Allah,yang telah diciptakanNya untuk mematuhi segala arahan dan perintahNya.

Kematian tidak perlu ditakuti jika kita selalu berdampingan dengan Al-Quran,bertakwa dan beriman kepada Allah.Yang perlu ditakuti ialah jika kita selalu lupa ,tidak membaca Al-Quran ,tidak melaksanakan segala suruhan dan menjauhi segala laranganNya.

lakukankan apa pekerjaan sekalipun,asalkan segalanya halal dan menepati syariat.Carilah kekayaan sebanyak manapun,salkan diri tidak melupai Allah,bersyukur ,mentaati perintahNya dan menjauhi segala larangannya.

Al-Quran tidak pernah melarang manusia untuk maju,malah dengan menghayati Islam dan mengamalkan apa yang terkandung di dalam Al-Quran membuatkan manusia itu lebih maju dari orang lain.Nabi Muhamad dan para sahabat telah membuktikan kepada kita dePercaya dan yakinlah dengan janji-janji Allah S.W.T.

No comments:

Post a Comment