Sunday, June 7, 2009

Membaca Al-Quran

Di dalam ajaran Islam,bukan membaca Al-Quran saja yang menjadi ibadah dan amal yang mendapat pahala dan rahmat,tetapi mendengar bacaan Al-Quran begitu juga.Sebahagian Ulama menyatakan bahawa mendengar orang yang membaca Al-Quran,pahalanya sama dengan orang yang membaca Al-Quran.

Tentang pahala orang yang mendengar Al-Quran dengan jelas di dalam Surah Al-A'raf ayat ke 204 yang bermaksud:

"Dan apabila dibacakan Al-Quran,maka dengarkanlah( baik-baik) dan perhatikanlah dengan tenang,agar kamu mendapat rahmat."

Mendengar bacaan Al-Quran dengan baik akan dapat menghiburkan hati yang sedih,menenangkan jiwa yang gelisah,melunakkan hati yang keras dan mendatangkan petunjuk.Itulah yang dimaksudkan dengan rahmat Allah,yang akan diberikan kepada orang yang mendengar bacaan Al-Quran dengan baik.

Demikian besar mukjizat Al-Quran sebagai wahyu Illahi dan tidak bosan-bosan orang membaca dan memperdengarkannya.Malahan semakin asyik orang membacanya maka semakin terpikat hatinya dengan Al-quran.Bila Al-Quran dibaca dengan lidah yang fasih,suara yang baik dan merdu akan lebih memberi pengaruh kepada jiwa yang mendengar dan semakin bercambahlah iman seseorang.

Bagaimana keadaan orang yang mukmin tatkala mendengar bacaan Al-Quran itu telah digambarkan oleh Allah di dalam surah Al-Anfal ayat 2.

No comments:

Post a Comment