Tuesday, July 21, 2009

Kemahiran



Kemahiran dalam hidup bermasyarakat merupakan satu tuntutan dalam hidup kita selaku manusia dan bakal membawa mereka ke jalan kebenaran.Bagi mereka yang bergelar mahasiswa Al-Azhar mereka sepatutnya menyedari bahawa mereka adalah pewaris para Nabi.

Mereka perlu mempersiapkan diri dengan apa jua ilmu yang bakal di gunakan semasa,sedang dan masa yang akan datang.Tak kiralah dengan cara bertalaqqi dengan masyaikh(Guru)ke,berpesatuan ke,terlibat dengan program kemasyarakatan ke dan sebagainya.

Menjadi kemestian kepada kita mempunyai ilmu,namun seperkara lagi jangan kita lupa ialah pengalaman kita dalam melaksanakan sesuatu tugasan atau kerja.Kalau orang kampung suruh kita memberi tazkirah kita dapat sampaikan,kalau suruh kita bermain bola kita juga boleh walaupun tak sehebat Ronaldo, Messi atau Maradona.

Ilmu dan pengalaman amat penting agar kita tidak kekok menghadapi segala yang bakal mendatang.

Kelemahan dan sikap tidak cakna dikalangan kita hari ini akan menjadi buah mulut bagi mereka yang benci kepada islam.Mereka ingin melihat kita dapat menyampaikan apa saja kalau diminta.Sahabat dan kawan-kawanku sekelian,walaupun kita tidak dapat menguasai semua ilmu jangan kita tinggalkan ilmu yang lain.

Semoga celoteh saya berguna agar kita tidak terhantuk di kemudian hari.Terima kasih kepada semua yang sudi membantu,mengajar,mendidik,mentarbiah diri ini.

No comments:

Post a Comment